Idag erbjuder E-butikerna en rad olika betalningslösningar. Vilken som är bäst för konsumenten beror självklart på vad man prioriterar. En del vill alltid betala mot faktura medan andra är oroliga att den ska komma bort och istället betalar med kort. Att välja alternativet att betala med kreditkort har flera fördelar. Detta både säkerhetsmässigt och kostnadsmässigt.
Bonus: Många kreditkort ger en liten bonus till kreditkortsägaren i form av återbäring på det som handlas med kortet. Ett exempel är Re:member More och Norwegian Kreditkort som ger 1% i återbäring på allts om handlas. Genom att alltid handla med kreditkortet samlas därmed fler poäng vilket ger mer större återbäring.
Säkrare överblick: Med ett betalkort dras pengarna direkt från kontot medan det med ett kreditkort skapas en faktura som skickas till kortägaren en gång i månaden. Fördelen med kreditkortet i detta fall är att man får en helhetssyn över vad pengarna har lagts på. Samtidigt kan man lätt se om någon tagit kortet eller på annat sätt varit olaglig och lagt kostnader på det. Detta eftersom varje enskild transaktion finns med. Den som inte anser att de genomfört köpet kan nämna detta till banken och därmed slippa betala denna kostnad.
Självklart går det även att få tillbaka pengar om ett betalkort har stulits men då ligger man ute med pengarna fram till att banken ersatt dem. Det är detta som är den stora skillnaden.
E-handels försäkringar: Ett flertal kreditkort har medföljande ”shoppingförsäkringar”. En vanligt är ”Bäst-Pris-Garanti”. Om något köps med kortet (över 1000kr) och samma vara sedan hittas hos en annan butik för ett lägre pris kan ersättning fås för mellanskillnaden.
En annan är ”leveransförsäkring” som innebär att ersättning kan ges om en vara inte blir levererad av E-butiken eller om den kommer fram och är skadad men att E-butiken inte vill ersätta detta.