Valet av konstnärsmaterial är inte någonting som kommer att påverka den tekniska färdigheten hur mycket man än skulle önska detta. Samtidigt är egenskaperna hos kvalitativa konstnärsmaterial någonting som de facto har en stor inverkan på hur väl man kan nå sitt mål. Att använda papper som inte fullt ut greppar färgen, eller penslar som inte ger en jämn spridning, kan äventyra det verk man jobbar med. För många är kanske inte varje tavla någonting som skall visas upp på galleriet, men att förmedla sin inre bild är ändå syftet i de flesta fall. Därför behöver man tillgång till konstnärsmaterial som är tillräckligt bra för att inte utgöra ett hinder i den kreativa ansträngningen. Vad som krävs av materialet som används är högst individuellt och går inte att avgöra i recensioner. Det är helt och hållet någonting som konstnären själv får avgöra. De personliga favoriter man har i ateljén är inte alltid de som anses vara bäst ur en teknisk aspekt.
Block och dukar
Valet av material att jobba med skall kombineras med frågan om vad för yta som skall användas. Färg som behöver täcka en klassisk duk på spännram är någonting helt annat än akvareller som behöver ett pappersblock med grängad yta. Vill man gå efter en vanlig tumregel skall oljefärg målas på canvas med akvarell skall användas på papper. Detta är i de allra flesta fall bäst. Dock behöver man ibland gå utanför ramar och vad som är tradition för att hitta det uttryck man söker. Det finns åtskilliga tavlor som målats på såväl papp som trä. I vissa fall i brist på konstnärsmaterialen som önskats, men även som ett alternativt uttryck.
Att ha naturmaterial i sin arsenal är ofta uppskattat. Dessa har andra egenskaper än många av de syntetiska varianter som också finns att tillgå. Förr var de syntetiska svampar och penslar som fanns av sämre kvalitet. De kunde kort sagt inte mäta sig med natursvamp eller borst. Nu finns en helt annat kvalitet och valet är många gånger en fråga om smak.