Att matcha rätt färger, tyg och mönster på kläder är inte helt enkelt. En del människor är väl insatta i modetrender och älskar att shoppa då de snabbt ser vad som är snyggt och vad de absolut inte bör ha på sig. Andra har inte alls denna estetiska ådra. Men det finns lösningar. Att handla med en Personal Shopper blir allt mer populärt – något som även nu speglar sig på nätet.


En trend inom modebranschen är att erbjuda så kallade Personal Shopper. För de som har svårt att se vad som snyggt och vad som passar ihop är detta ett sätt att få hjälp. Det vanligaste är att man bokar en tid med en Personal Shopper i förväg och när man sedan kommer till klädbutiken har man modeintresserad personal med sig under hela shoppingturen i just den butiken. Ingen annan kund kan komma och störa med frågor utan nu är det enbart du som är i fokus.

Rätt stil

Fördelen är självklart att man får hjälp med att hitta passande outfit och för butiken ligger fördelen i att man kan sälja mer. Det handlar då inte om att denna person ska ”sälja på” en mängd klädesplagg men genom att plocka fram passande plagg ur utbudet ökar ju chansen att inköp kommer att ske.


Denna trend kan nu även ses mycket tydligt på nätet. Ett flertal E-butiker har börjat med att erbjuda denna tjänst. Däremot ser den då något annorlunda ut mot när man shoppar i en fysisk butik. Men i grunden är tjänsten densamma.


Eftersom man inte kan se varandra digitalt börjar kunden med att plocka fram plagg ur E-butikens sortiment för att visa vad för slags stil man tycker om. Genom chatfunktionen visar sedan den hjälpande personen vilka plagg som även skulle passa och hur man kan tänka för att bredda sitt tankemönster.


Att Personal Shopper även börjar växa fram hos E-butikerna visar än mer hur de digitala butikerna och de fysiska butikerna hela tiden tar inspiration av varandra i kampen om kunderna. Om det sedan är bäst att få denna hjälp i en butik i stadskärnan eller på nätet är upp till konsumenten att avgöra.